Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ 20ΧΡΟΝΗΣ ΠΟΥ ΘΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΤΗΣ!
Πεθαίνουν χωρίς να σκοτώσουν άλλους, υφίστανται το μαρτύριο για να διακηρύξουν την πίστη τους ή την απελπισία τους. Είναι τουλάχιστον 30 οι Θιβετιανοί, άνδρες και γυναίκες, ως επί το πλείστον βουδιστές μοναχοί, που έχουν αυτοπυρποληθεί στο Θιβέτ από τον Μάρτιο του 2011 μέχρι σήμερα, διαμαρτυρόμενοι για την κατοχή της πατρίδας τους από την Κίνα. Ανθρωποι όπως ο 27χρονος Τζαμφέλ Γεσί οι φωτογραφίες του οποίου να τρέχει τυλιγμένος στις φλόγες στο Νέο Δελχί φωνάζοντας «νίκη στο Θιβέτ» έκαναν χθες το γύρο του κόσμου• ή όπως η Τσέρινγκ Κίι που στις 5 Μαρτίου αυτοπυρπολήθηκε σε μια αγορά λαχανικών στο κέντρο της πόλης Ματσού, στην Κίνα, και την ιστορία της αφηγείται η βρετανική «Γκάρντιαν».
Οταν ήταν μικρό κορίτσι, οι καλύτερες μέρες του χρόνου για την Τσέρινγκ Κίι ήταν η παραμονή που το χωριό της μετακόμιζε στα θερινά βοσκοτόπια και η παραμονή της επιστροφής. Οι ζωές των 30 οικογενειών θιβετιανών νομάδων του χωριού Τετχόκ, στην κινεζική επαρχία Γκανσού, ακολουθούσε τον ρυθμό των εποχών. Την άνοιξη φόρτωναν το νοικοκυριό τους στα γιακ και κατευθύνονταν προς τα οροπέδια όπου τα κοπάδια τους έβρισκαν γρασίδι και τα παιδιά έπαιζαν με τους βατράχους στις λίμνες και τα ρυάκια. Και όταν πλησίαζε ο χειμώνας, επέστρεφαν στα χαμηλά. Μια μέρα πριν από τη μετακίνηση, όλα τα βαριά είδη είχαν πακεταριστεί και φύγει. Οι γυναίκες και τα παιδιά είχαν μείνει πίσω και κοιμούνταν κάτω από τα άστρα για να ακολουθήσουν την επομένη. Για την Κίι, αυτές ήταν οι καλύτερες μέρες του χρόνου. «Τη θυμάμαι που ήταν ενθουσιασμένη.
Λάτρευε να κοιμάται στο ύπαιθρο με την αδελφή, τους αδελφούς κι όλα τα ξαδέλφια της», είπε ένας στενός συγγενής της στον απεσταλμένο της «Γκάρντιαν» στην Νταραμσάλα της Ινδίας, όπου έχει την έδρα της η εξόριστη κυβέρνηση του Θιβέτ. «Ακόμη κι όταν πήγε σχολείο και ως έφηβη εξακολουθούσε να έρχεται με την οικογένειά της στα βοσκοτόπια το καλοκαίρι. Η πόλη δεν της άρεσε και τόσο».
Πριν από τρεις εβδομάδες, αργά το απόγευμα, η Κίι, η οποία ήταν πλέον μια 20χρονη φοιτήτρια, αυτοπυρπολήθηκε σε μια αγορά λαχανικών στο κέντρο της Ματσού. Οι τελευταίες πράξεις της ήταν να μπει σε μια δημόσια τουαλέτα, να βγάλει το παραδοσιακό θιβετιανό πανωφόρι της, να τυλίξει μια κουβέρτα μουσκεμένη στη βενζίνη γύρω από τη μέση της, να τη δέσει με πυρίμαχο ατσαλένιο σύρμα και να περιχυθεί με πέντε λίτρα βενζίνης. Στη συνέχεια βγήκε στην αγορά, άναψε τη φωτιά και έγινε ο 23ος πολίτης του Θιβέτ που αυτοπυρπολήθηκε μέσα σε λίγο λιγότερο από ένα χρόνο.
Η επίσημη εκδοχή. Κινέζοι αξιωματούχοι λένε πως για τις αυτοκτονίες αυτές ευθύνονται «συνωμοσίες» και «εγκληματίες». Το επίσημο Κινεζικό Πρακτορείο Ειδήσεων μετέδωσε πως η Κίι έπασχε από κατάθλιψη μετά τον τραυματισμό της στο κεφάλι σε ένα ατύχημα… Οι συγγενείς της, οι οποίοι ζήτησαν να μην κατονομαστούν, αφηγήθηκαν στην «Γκάρντιαν» μια διαφορετική ιστορία.
Η Κίι γεννήθηκε το 1992, το δεύτερο παιδί νομάδων κτηνοτρόφων. Η κοινότητά της ήταν τα 30 νοικοκυριά του χωριού της και περνούσε τις μέρες της με τα γιακ, τα άλογα και τα πρόβατα που εξασφάλιζαν τη ζωή τους. Σπάνια επισκεπτόταν τη Ματσού, τη μεγάλη πόλη της περιοχής, που απείχε δύο ώρες με το μηχανάκι και όπου βρισκόταν το κοντινότερο σχολείο και το κοντινότερο κέντρο υγείας. Ομως τα πράγματα σύντομα άλλαξαν.
Κατ' αρχάς, η κυβέρνηση έδωσε σε κάθε νοικοκυριό έναν αγρό για να βόσκουν τα ζώα του και έκλεισε με συρματόπλεγμα τα βοσκοτόπια στα οροπέδια. Ετσι πήρε τέλος η εποχή που τα κοπάδια βοσκούσαν ελεύθερα στα ορεινά λιβάδια. Μια άλλη αλλαγή ήταν στην εκπαίδευση. Ανοιξαν νέα σχολεία για τα παιδιά των πολλών νομάδων που αναγκάστηκαν να μετοικήσουν κοντά σε πόλεις όπως η Ματσού. Η Κίι έπεισε τους γονείς της να την στείλουν στο θιβετικό γυμνάσιο της πόλης, όπου έγινε υπόδειγμα μαθήτριας.
Στις θερινές και τις χειμερινές διακοπές της, η Κίι επέστρεφε στο χωριό της. «Είχε μια υπέροχη φωνή και πάντα της ζητούσαν να τραγουδάει στις γιορτές», λένε συγγενείς της. Οι γιορτές αυτές και οι θρησκευτικές τελετουργίες του θιβετικού βουδισμού που τις συνοδεύουν είναι συνυφασμένες με τη ζωή στην περιοχή και τηρούνται απαρέγκλιτα. Ακόμη και στα θερινά βοσκοτόπια, μια μικρή σκηνή στήνεται για να στεγάσει ένα άγαλμα του Βούδα και μια φωτογραφία του Δαλάι Λάμα. «Η θρησκεία είναι παντού για μας. Είναι μέρος της ζωής μας», λέει ένας συγγενής, προσθέτοντας ότι η Κίι είχε αρχίσει να διαβάζει πολύ και, όταν επέστρεφε στο χωριό, έφερνε πάντα μαζί της βιβλία.
Είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς τα γεγονότα που οδήγησαν την Κίι να αυτοπυρποληθεί, επισημαίνει ο Τζέισον Μπερκ στην «Γκάρντιαν», υπενθυμίζοντας πως η πράξη αντίκειται σε πολλά από τα θεμελιώδη αξιώματα του βουδισμού και ο Δαλάι Λάμα έχει αρνηθεί να την εγκρίνει, αν και έχει πει πως κατανοεί τους λόγους που οδηγούν σ' αυτήν.
Στις αρχές Ιανουαρίου, η Κίι μίλησε για το κύμα των αυτοπυρπολήσεων σ' έναν στενό συγγενή λέγοντας πως καταλαβαίνει γιατί συμβαίνουν. «Κανένας δεν μπορεί να συνεχίσει να ζει έτσι», του είπε.
Το τέλος. Η νεαρή γυναίκα άφησε μαρτυρικά την τελευταία της πνοή μια ημέρα αφού επέστρεψε από ένα μήνα χειμερινών διακοπών, τις οποίες πέρασε με την οικογένειά της. Είχε περάσει τη νύκτα στο σπίτι ενός εξαδέλφου στην πόλη και ένας φίλος την είχε πάει με τη μοτοσυκλέτα του στη σχολή. Η Κίι δεν μπήκε μέσα αλλά κατευθύνθηκε στην πόλη.
Ενα πρατήριο βενζίνης αρνήθηκε να την εξυπηρετήσει. Ενα δεύτερο δέχθηκε. Οι τελευταίες εικόνες της Τσέρινγκ Κίι τη δείχνουν να αγοράζει ένα δοχείο με πέντε λίτρα βενζίνη. Μερικές ώρες αργότερα, οι άνδρες της κινεζικής ασφάλειας μάζευαν το απανθρακωμένο πτώμα της από την αγορά λαχανικών της Ματσού.
ΠΗΓΗ:ΤΑ ΝΕΑ